Tuesday 19 February 2013

Perjuangan Islam yang sebenar

Manusia sentiasa berfikir untuk mengubah dunia

Pemikiran yang pertama

Manusia sentiasa termenung untuk mengubah dunia, nak ubah dunia mengikut apa yang dikehendaki olehnya. Supaya dunia ini adil untuk semua, Tidak ada rasuah, melaksanakan hukum Islam sepenuhnya. Dia berusaha dari setahun kesetahun, tak dapat mengubahnya,

Pemikiran Kedua

Setelah dari setahun ke setahun tak dapat diubah olehnya. dia menukar cita-citanya daripada ubah dunia lebih baik aku ubah Malaysia. Dia terus berusaha dan berusaha. namun tidak dapat juga dia mengubahnya..lepas setahun ke setahun tak berubah juga.

Pemikiran Ketiga

Setelah lama menunggu tak dapat diubahnya, dia menukar cita-citanya daripada mengubah Malaysia lebih baik aku ubah negeri Kelantan. Dia pun merancang dengan perancangan yang teratur dan tersusun. dari setahun kesetahun namun tak dapat mengubahnya lalu dia menukar cita-citanya.

Pemikiran keempat

Cita-cita yang barunya adalah untuk mengubah keluarganya, dia berusaha setahun dari kesetahun namun tak dapat mengubahnya. akhir sekali dia mengubah cita-citanya,

pemikiran kelima

Cita-cita yang barunya adalah untuk mengubah dirinya. Dah semua tak dapat aku ubah, lebih baik aku ubah diri aku aje lah.. tak sampai setahun, dia dapat mengubahnya.


Setelah perubahan yang dilakukan...

Ahli keluarganya mengikutinya kearah kebaikan yang diamalkan. dan insyaallah kesemua pemikiranya diatas akan dapat diubahnya.Kesimpulannya kesemua kesalahan yang wujud diatas muka bumi ini adalan hasil tindak tanduk kita semua. Bermula dari kita lah berlakunya kerosakan atas muka bumi ini.. diri kita ...diri kita lah yang memulakan.

3 comments: