Masjid
yang paling utama di dalam Islam ialah Masjidil haram di Mekah Al-Mukarramah
kemudian Masjid an-Nabawi, di Madinatul Munawwarah dan selepas itu
Masjidil Aqsa di Palestin iaitu berdasarkan kepada sebuah hadis
yang bererti,
Dari
Abu Hurairah Radiallahu Anhu dari Nabi Muhammad Sallallhu 'alaihi
Wasallam sabdanya : "Tidak sepatutnya ( bersusah payah
) keluar belayar ( untuk menziarahi mana-mana masjid ) kecuali (
pergi ) ketiga-tiga buah masjid ( yang berikut ) : Masjidil Haram
di Mekah, Masjidir Rasul ( Masjidi an-Nabawi di Madinah ) dan Masjidil
Aqsa di Palestin."
Hadis Al-Bukhari
Dalam hadis-hadis yang lain ada menerangkan kelebihan ketiga-tiga
masjid tersebut di antaranya yang bererti ,
Dari Abu Hurairah Radhiallahu Anhu Rasulullah Sallallu 'alaihi Wasallam
telah bersabda "Melakukan sekali sembahyang di dalam masjidku
( Masjidil nabawi di Madinah ) ini adalah lebih baik daripada 1
000 kali sembahyang dalam masjid yang lain melainkan Masjidil Haram."
Kemudian diterangkan lagi dalam sebuah hadis yang bermaksud ;
Dari Jabir Radhiallahu Anhu ; bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda
"Satu sembahyang di masjidku lebih afdhal daripada 1 000
sembahyang di masjid-masjid yang lain kecuali Masjidil Haram di
Mekah dan satu sembahyang di Masjidil Haram pula lebih afdhal daripada
100 000 sembahyang di masjid-masjid yang lain."
Daripada hadis-hadis di atas Nabi menggalakkan untuk menziarahi
ketiga-tiga masjid yang bersejarah iaitu Masjidil Haram di Mekah,
Masjid An-Nabawi di Madinah dan Masjidil Aqsa di Palestin. Di samping
itu, baginda menggalakkan juga kepada umat Islam sama ada yang tinggal
menetap di Mekah, di Madinah atau yang datang dari seluruh dunia
untuk mengerjakan ibadat haji kemudian mengerjakan sembahyang sebanyak-banyak
yang dapat di kedua-dua masjid yang mulia itu bagi mendapat pahala
yang berganda-ganda.
Dalam sebuah hadis lagi ada menerangkan pula secara khusus kelebihan
orang yang mengerjakan sembahyang di masjid Nabi sebanyak 40 waktu
berturut-turut iaitu :-
Ertinya :
Dari Anas bin Malik Radhiallahu Anhu, Rasulullah Sallallhu 'alaihi
Wasallam bersabda " Sesiapa sembahyang di masjidku 40 sembahyang
( dengan syarat ) ia tidak ketinggalan dalam satu sembahyang ( waktu
) pun, nescaya akan ditulis baginya kelepasan dari api neraka, dan
kelepasan dari azab siksa dan (ia juga akan bersih ) dari sifat
munafik."
Biasanya orang-orang yang pergi menunaikan haji dan menziarahi masjid
dan makam Nabi di Madinah, untuk mendapatkan kelebihan ini mereka
akan tinggal di Madinah selama 8 hari sekurang-kurangnya iaitu untuk
mengerjakan sembahyang dalam 40 waktu selain daripada mengerjakan
sembahyang-sembahyang sunat yang dituntut.
Mengenai kelebihan Masjidil Aqsa pula ada diterangkan dalam hadis-hadis
yang lain yang bermaksud,
"Satu
sembahyang yang dikerjakan di masjid itu lebih afdhal daripada 500
sembahyang yang dikerjakan di masjid-masjid yang lain kecuali Masjidil
Haram di Mekah dan Masjid Nabawi di Madinah."
Demikianlah kelebihan ketiga-tiga masjid itu iaitu satu sembahyang
yang dikerjakan di Masjidil Haram lebih afdhal daripada 100 000
sembahyang yang dikerjakan di masjid-masjid yang lain ( kecuali
Masjid Nabi di Madinah dan Masjid Aqsa di Palestin, dan satu sembahyang
yang dikerjakan di Masjid Nabi ( di Madinah ) pula lebih afdal daripada
1 000 sembahyang yang dikerjakan di masjid-masjid yang lain ( kecuali
Masjidil Haram dan Masjid Nabi ) sementara satu sembahyang yang
dikerjakan di Masjidil Aqsa ( di Palestin ) lebih afdhal daripada
500 sembahyang yang dikerjakan di masjid-masjid yang lain ( kecuali
Masjidil Haram dam Masjidil Nabawi ).
Di samping itu, Junjungan Besar Nabi Muhammad Sallallahu 'alaihi
Wasallam telah mengakui bahawa Masjid Quba' adalah sebuah
masjid yang dikasihinya dan kerap kali baginda menziarahinya serta
sembahyang di dalamnya.
Abdullah
bin Omar Radiallahu Anhu ada meriwayatkan "adalah Nabi Sallallahu
'alaihi Wasallam selalu berziarah ke Masjid Quba'" dan satu
riwayat lagi menyatakan Rasulullah berziarah ke Masjid Quba' setiap
hari Sabtu, kadang-kadang menunggang unta dan terkadang-kadang berjalan
kaki serta menunaikan sembahyang sunat dua rakaat di dalamnya.
Usaid bin Zahir Radiallahu Anhu pula meriwayatkan sebuah hadis yang
maknanya "satu sembahyang di dalam masjid Quba' diberi pahala
seperti menunaikan satu ibadat umrah."
No comments:
Post a Comment